Det är tydligt att reklambyråerna och grafikerna anpassar sig tydligt efter hur vi surfar – och inte tvärtom. Annars är det kanske enkelt att falla in i tron om att våra vanor aktivt påverkas av företag och reklambranschen. Idag är det tydligare om någonsin att branschen spelar efter konsumenternas pipa, i alla fall om man tittar på hur de väljer att marknadsföra sig på nätet. Rörlig content på sociala medier kan vara det bästa exemplet.

Brikk.se är ett produktionsbolag i Stockholm som tydligt märker av att efterfrågan på rörlig content växer. Det är inte bara det rörliga innehållet i sig som efterfrågas; även på vilket sätt de är utformade kräver planering och kreativitet. Den största utmaningen är precis som alltid: att väcka engagemang tidigt i klippet samtidigt som man får med budskapet på ett enkelt sätt. Dessutom krävs det att det är snyggt gjort, eftersom konsumenterna är mycket kräsna.

Rörlig content

De flesta som sysslar med försäljning av olika slag har säkert provat på annonsering i form av filmklipp. Ibland ger det rekordsiffror och blir till en succé, men risken att det blir en ”flopp” är överhängande och stor. Det är inte bara inom marknadens fasta gränser som rörlig content får plats. Även tidningar och traditionellt ”stillastående” innehåll integrerar mer rörligt innehåll i sina produktioner, för att skapa ett användarvänligt innehåll. Läs mer om utmaningarna i Resumé.

Rörligt content kan dyka upp i våra sociala medier eller på YouTube, som är en av ungdomarnas största domän. Såhär skriver IIS i sin rapport från 2018 om svenskarnas medievanor:

”Förra årets undersökning, Svenskarna och internet 2017, hävdade att det låg nära till hands att säga att unga bor på Youtube, eftersom alla under 25 år använde Youtube och det dagliga användandet var stort bland de yngre.”

Ungdomarnas vanor påverkar givetvis företagens sätt att förmedla sina budskap. Notera i det här klippet hur snabbt budskapet och brandet dyker upp.