Apple, tillverkaren av den omåttligt populära iPhone-telefonen, har i dagarna konfronterats rörande mikrofonproblem med iPhone 7 och 7 Plus vilket avslöjades genom läkta papper. Så hur ska man gå tillväga om man behöver laga sin telefon? Här är tipsen.

IPhone telefonen blev populär så fort den första modellen kom ut på marknaden, och idag har Apple lanserat hela 10 olika modelluppdateringar av telefonen. Men allt har inte varit en dans på rosor. Genom åren har en hel del buggar och problem förstört för användarna och när modell nummer 7 lanserades vart det många som klagade över problem med telefonens mikrofoner. Apple nekade dock till kännedom om problemet, men nyligen har det dykt upp läkta interna dokument som påvisar hur Apple visst haft vetskap om detta, vilket var något som bland annat MacWorld och även Ny Teknik rapporterade om. I de läckta dokumenten ska bland annat stå om hur man på Apple diskuterat vad problemet kan bero på och hur man som användare ska göra för att lösa problemen. Om inget av deras tips fungerar, till exempel att koppla bort alla bluetooth-enheter som är kopplade till telefonen, så ska man lämna in telefonen att lagas. Men du behöver nödvändigtvis inte gå till en dyr Apple-butik utan kan även laga iPhone hos Mobilplaneten exempelvis, och denne reparatör hittas i Göteborg.

Hur ofta behöver iPhone lagas?

Beroende på hur väl du behandlar din iPhone så varierar självklart reparationstillfällena, är du försiktig är det till exempel sällan du behöver lämna in på lagen. Men när du väl behöver laga finns en del saker du ska tänka på. Här är tre viktiga punkter:

  • Priset – att lämna in till Apple kan tros vara det bästa alternativet, men så behöver det inte vara. Jämför olika reparatörer för att se vart du kan få ett bra erbjudande.
  • Tillit – att lämna in telefonen i närmsta bästa butik kanske känns bekvämt, men kom ihåg att en sådan sak kan göra att du inte får originalprodukter vilket innebär att lagningen inte kommer hålla alltför länge. Kontrollera därför alltid att du får vad du betalar för innan du lämnar in telefonen.
  • Rätt telefon – det är ovanligt och sällsynt, men inte omöjligt och det är att du får en annan telefon en den du lämnat in och du kan inte bevisa det om du inte fått ordentliga papper, så se till att du alltid får en specifikation där du tydligt ser både IMEI-nummer och att reparatören kan visa detta när du får tillbaka din telefon.

Undvik en dyr reparation

Det finns såklart massor av knep för att undvika att åka på en dyr reparation av sin iPhone. En krossad display på en iPhone X, den senaste modellen i raden, kostar faktiskt lika mycket att laga som det gör att köpa en helt nu telefon i modell iPhone 7. Enligt en undersökning som mobilsidan mobil.se gjort kostar en spricka i skärmen 3 063 kronor och om du lagar skärmen fler än tre gånger så gäller inte försäkringen Apple Care längre. Och om du skulle behöva reparera ”andra skador”, vilka Apple inte ens definierar, kan det kosta omkring 5 909 kronor. Så man kan fråga sig varför det är så dyrt, enligt tidningen tror man att det kort sagt handlar om att sälja in försäkringen man erbjuder – men om du inte vill ha den är det billigaste sättet att skydda sin telefon att skaffa sig ett ordentligt skärmskydd och sedan kombinera det med ett skal eller ett mobilfodral.