Allt fler börjar prata om CRM – customer relation management. Kortfattat innebär det ett integrerat IT-system som hjälper företag att hålla reda på sina kundhändelser. Ett CRM-system förenar tanken med effektivisering och goda kundrelationer, så att man kan öka sin effektivitet i sälj. Här går vi igenom lite mer vad det innebär och varför det har blivit så populärt.

Ett intelligent CRM-system är vad experten ChessIT kallar för ett GPS som guidar dig fram till din nästa affär. Det är ett snabbt sätt att hitta kunder och ta reda på var det finns goda chanser till ett avslut, något som man ofta gör manuellt eller med för litet CRM-system som inte är tillräckligt intelligent. Idén bygger på att en säljare vet att det är svårt att nå fram till kunden först, eftersom konkurrenterna är ute efter samma sak. Ett smart CRM-system hjälper dig helt enkelt att ligga steget före konkurrenterna, och nu letar fler och fler efter ett pålitligt CRM som företaget får plats att växa i.

Att tänka på när man väljer CRM

CRM-system kan se mycket olika ut. Det finns både enklare varianter och mer avancerade, smarta CRM-system. Det finns många tecken som avgör ifall ditt CRM-system är för litet för ditt företag. Ett växande företag gör rätt i att anpassa sitt CRM efter hur stor man är (och hur mycket mer man vill växa), eftersom det är mycket tidsödande att göra själv. Ett anpassat CRM ger goda möjligheter till betydligt mer effektivt arbete, och för att inte stirra sig blind på sitt ineffektiva arbete kan man konsultera med en byrå som erbjuder anpassade CRM. Ett CRM-system ska innehålla kunder, kollegor och alla möjliga partners och leverantörer. På så sätt får alla inblandade ett övergripligt system för ens kundbas och allt finns samlat på ett och samma ställe.

God kundvård viktigast

Kundvård är den absolut viktigaste faktorn till tillväxt i ett företag. Med goda kundrelationer minskar man risken för att man tappar kunder och man kan också bättre se till nå ut till potentiella kunder bättre genom en ökad kundförståelse. När en kund väljer att säga upp ett företag beror det ofta på att kunden inte har känt sig ”sedd” nog av företaget, och då kan det avgörande ligga i CRM:et.

Churn är ett ord som många i branschen använder för ”tappade kunder”, något som är alla företags stora mardröm. MittMedia hade till exempel för hög churn som fick dem att bli tvungna att utreda vad det var som fick kunderna att inte vara nöjda med produkten. Hur minskar man då sina churn? Genom att hålla ordning och reda i sina kundrelationer, vårda dem och effektivisera systemet som ser till att det verkligen görs också.

Smart CRM gör rätt kundprofiler och hittar kunder åt dig samtidigt som du också bibehåller de kunder du har. Du gör bättre out-bounds och slipper ödsla tid på att själv göra research innan du säljer. Läs mer om AI-baserade kundrekommendationer här. I Costumer Think har de också haft churn som tema i en rad artiklar, till exempel den här.